icon-arrow-right
HomeNieuws 300 meter karrenspoor met duurzaam betonmortel

300 meter karrenspoor met duurzaam betonmortel

Actueel

BKB Infra heeft in samenwerking met Baks Loonbedrijf een karrenspoor aangebracht in Rekken.

Het karrenspoor heeft een lengte van 300 meter. In één werkgang zijn twee stroken van 1 meter beton aangebracht met een tussenstuk van eveneens 1 meter. Het eindbeeld past daarmee goed in de landelijke omgeving van de gemeente Berkelland.

Vanuit het perspectief van de duurzaamheid is de betonmortel voorzien van een kunststofvezel. Hiermee is een besparing op de constructiedikte gerealiseerd van 20%.

 

De weg naar duurzaamheid

Het karrenspoor in Rekken is gerealiseerd in opdracht van het waterschap Rijn en IJssel en is de toegangsweg voor de Westelijke Zandvang.

Vanuit de opdrachtgever was er veel aandacht om het werk op zo een duurzaam mogelijke manier te realiseren.

Totstandkoming

De eerste stap in het proces is daarbij het ontwerp dat zo slank mogelijk is gedimensioneerd. Door het toepassen van een kunststofvezel is de originele constructiedikte met 20% gereduceerd. Ook de toepassing van een ‘strokenweg’ zou in feite beschouwd kunnen worden als een optimalisatie ten aanzien van het leveren en verwerken van bouwstoffen, in dit geval betonmortel. Het tussenstuk van 1 meter breedte wordt nu namelijk opgevuld met gebiedseigen grond, waarmee het pad mooi in het landschap past en ook 60 kuub betonmortel uitspaard.

 

De betonmortel is geleverd door betoncentrale Twenthe uit Groenlo. De vezels zijn afkomstig van Convez en zijn in een hoeveelheid van drie kilo per kuub gedoseerd en in de centrale doorgemengd. Verder in het uitvoeringstraject is er extra aandacht besteed aan de toe te passen brandstof.

 

Zowel het betontransport als de slipformpaver hebben gewerkt op HVO brandstof. De Wirtgen SP25i slipformpaver is uitgerust met een Stage 4f motor, waarmee de uitstoot op diverse fronten zeer beperkt is. Om het verhaal compleet te maken zijn de krimpvoegen gerealiseerd middels het elektrisch zagen van krimpvoegen welke dienen als scheurinleider.

 

Het resultaat is een mooie landschappelijke inpassing van een betonconstructie, die de komende 50 jaar garant staat voor een hoog rijcomfort en een onderhoudsarme toekomst.

+