icon-arrow-right
HomeProjecten Hoge Sterkte Beton (HSB) Galecopperbrug

Hoge Sterkte Beton (HSB) Galecopperbrug

BKB Infra heeft opdracht van de Combinatie Galecom voor het aanbrengen van de Hoge Sterkte Beton (HSB) op het stalen dek van de Galecopperbrug. De brug ligt over het Amsterdam-Rijn-Kanaal in het tracé van rijksweg A12. Het project is onderdeel van het raamcontract ‘project renovatie bruggen’ waarin Rijkswaterstaat (RWS) acht grote stalen bruggen in Nederland renoveert en van HSB voorziet.

 

Voorbereiding

Het aanbrengen van de HSB op de brug zal gebeuren met behulp van een Wirtgen SP 1600 slipformpaver. Het effect van het gewicht van de slipformpaver (60 ton) op doorbuiging van de brug, is in de tenderfase door ARUP, de consultant van RWS, doorgerekend. De slipformpaver is omgebouwd naar de werkbreedte op de brug. Verder is een systeem ontwikkelt om tijdens het aanbrengen van de HSB de locatie van de wapening en vervorming van het brugdek te meten.

 

 


 

 

Modificaties slipformpaver

Uit de beheersmaatregelen en risicoanalyse zijn aanpassingen aan de slipformpaver uitgevoerd. De beton, aangevoerd per betonmixer, wordt door middel van twee transportbanden gedoseerd boven de plaats van verwerking gebracht. Hiermee wordt het minder gecontroleerd aanbrengen van het betonmengsel met behulp van een hydraulische kraan voorkomen.
De horizontale band heeft een ‘wiperbelt’ systeem die het betonmengsel afschuift op, over de gehele werkbreedte draaiende, verdeelwormen. Hiermee wordt niet alleen de beton beter gedoseerd, maar wordt ook in beweging gehouden, voordat het onder het afwerkgedeelte van de slipformpaver komt.
De beweging is noodzakelijk om ‘klontvorming’ van het betonmengsel te voorkomen. De klontvorming ontstaat door de geringe laagdikte van de HSB en onvoldoende koeling van de trilnaalden door de verse beton, gedurende de voortgang van verwerking. Gevolg hiervan zou kunnen zijn dat het betonmengsel achter de afwerkbalk van de slipformpaver ‘opentrekt’.

 

 

Eerste test

Op zaterdag 29 maart jongstleden is voor het eerste ‘droog gedraaid’ met een mengsel van fijn freesasfalt. Dit mengsel benadert de volumemassa van beton. Met de nabootsing van de werkgang zijn de modificaties aan de slipformpaver getest. Bevindingen worden geëvalueerd en daar waar noodzakelijk worden kleine aanpassingen verricht. Over drie weken wordt de test nogmaals herhaald maar dan met een normaal betonmengsel.

 

Contactpersoon

Tonny Vrakking Projectbegeleider Neem contact op

Feiten & cijfers

Meer weten over dit project?

Contact Tonny Vrakking »
+